SailForum forum żeglarskie Strona Główna
 Regulamin   FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Zaloguj 


Poprzedni temat «» Następny temat
Łodka z żywicy - czym usunąć lakier?
Autor Wiadomość
WuTomek 
Szczur lądowy ;)


Dołączył: 09 Paź 2013
Posty: 4
Wysłany: 2013-10-25, 11:44   Łodka z żywicy - czym usunąć lakier?

Jak w temacie - stara łodka z zywicy i stary lakier. Czy można go usuwać opalarka? Boje sie zeby nie uszkodzic powloki (stopic zywice, etc.)
 
     
~perva 
Admirał


Pomógł: 117 razy
Dołączył: 31 Sty 2011
Posty: 2311
Wysłany: 2013-10-25, 12:17   

Opalarką możesz sobie narobić kłopotów. Spróbuj użyć środka do usuwania starych powłok malarskich np. żelu firmy 3v3-ale uważaj, bo gdy go zbyt długo przytrzymasz na powierzchni, może zeżreć też żywicę!
Poza tym, uzyj wyszukiwarki i znajdź istniejące tu podobne tematy, w których znajdziesz odpowiedź.
_________________
Pozdrawiam
Adam Kowalski

www.kursmazury.com
szkolenia żeglarskie, bojerowe, motorowodne, ratownicze i inne
 
     
~Rudy Orm 
Kapitan



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 07 Paź 2013
Posty: 259
Wysłany: 2013-10-25, 14:13   

Nie napisałeś jakiego typu ten lakier - epoksydowy, poliuretanowy, olejny?.. I opalarka to oczywiście nie najlepszy pomysł. Generalnie (niestety) usuwamy mechanicznie - zdrapujemy, szlifujemy, skrobiemy...
 
     
~extant 
Admirał



Pomógł: 72 razy
Wiek: 56
Dołączył: 02 Lis 2010
Posty: 2684
Skąd: Wawa
Wysłany: 2013-10-25, 16:00   

Moim zdaniem najlepiej jest usuwać taki lakier wyłącznie mechanicznie (potem w razie potrzeby przeszpachlować), bez stosowania chemii czy też opalania.
 
     
~wagus 
Żeglarz


Pomógł: 13 razy
Wiek: 50
Dołączył: 10 Lis 2011
Posty: 71
Skąd: Pommeren
Wysłany: 2013-10-26, 07:56   

Nie koniecznie wyłącznie mechanicznie. Szczególnie antifouling, który nie powinien być w ogóle szlifowany na sucho. Ja mogę polecić ten środek. Małe opakowania wychodzą dość drogo, ale są też większe do 15 litrów i takie kosztuje coś koło 300 zł.
http://www.farbyjachtowe....b-1l-p-405.html
p.s. oglądałem program jak przemalowuje się samoloty (duże) i tam starą powłokę także usuwa się chemicznie (poza osłonami silników) i zmywa myjką ciśnieniową. Ot taka ciekawostka :)
 
     
Iceman 
Wioślarz



Pomógł: 2 razy
Wiek: 36
Dołączył: 31 Lip 2009
Posty: 47
Wysłany: 2013-10-26, 11:04   

Przy remoncie poprzedniego jachtu (burty oraz dół do laminatu bo robiłem antyosmozę) szkutnik używał szlifierki oscylacyjnej z okrągłymi tarczami. W zależności od warstwy używał różnej grubości/gramatury tarcz. Miejsca, które wymagały była kładziona na nie szpachla. Nie pamiętam ile poszło szpachli, ale subiektywnie było bardzo mało.

Nigdy nie opalałem łódki, więc nie mogę bezpośrednio się odnieść ale osobiście miałbym obawy, żeby nie przedobrzyć.

Pozdrawiam
--
Michał
 
     
~Rudy Orm 
Kapitan



Pomógł: 9 razy
Dołączył: 07 Paź 2013
Posty: 259
Wysłany: 2013-10-26, 15:32   

Sam termin "opalanie" jest dość mylący i przywodzi na myśl kłęby dymu i nadpaloną, zwęgloną powierzchnię, a przecież wiadomo, że to nie w ten sposób się robi. Chodzi o umiejętne podgrzanie powłoki malarskiej, aby oddzieliła się od podłoża i w łatwy sposób dała się zdjąć np. szpachelką. Nie wszystkie powłoki można traktować w ten sposób, a już na pewno nie na każdym podłożu. I na pewno kluczowa tu będzie "umiejętność". Nawet minimalne przegrzanie farby spowoduje jeszcze mocniejsze jej przywarcie do powierzchni. Ważne jest, aby podłoże miało słabszą przewodność cieplną i/lub słabą przepuszczalność gazową.
Chemiczne środki najlepsze są do laminatów czy metali, drewno wolałbym potraktować opalarką, ale szlifowanie jest najbezpieczniejsze i tak czy owak szlifowaniem kończymy całą operację, więc mając dostęp do różnych szlifierek które niesamowicie (w porównaniu z przeszłością) przyspieszają pracę, nawet nie zastanawiał bym się nad wyborem metody...
 
     
~Sławek Sea-Line 
Sternik



Pomógł: 15 razy
Wiek: 39
Dołączył: 18 Wrz 2012
Posty: 207
Skąd: Kołobrzeg
Wysłany: 2013-10-28, 13:05   

Na laminacie nigdy nie użyłbym opalarki. podczas polerowania podniesienie temperatury spowoduje nieodwracalne zmiany w strukturze LPS, łatwo jest to zauważyć na powierzchni żelkotu - stanie się on po prostu nierówny. opalarka zdecydowanie mocniej i szybciej wywoła taki proces uszkadzając cały laminat. w przypadku laminatów tylko szlifowanie lub chemiczne środki.
_________________
Sail fast, Live slow
www.sea-line.eu
www.jachtowe.com.pl
 
     
Robert Owatrol 
Wioślarz



Pomógł: 1 raz
Wiek: 29
Dołączył: 21 Wrz 2013
Posty: 42
Skąd: Kicin k. Poznania
Wysłany: 2013-10-31, 14:46   

Tak jak napisał Wagus środek Owatrol Dilunett vel Marine Strip służy do usuwania farb i lakierów także z laminatu, jednak jest jedno "ale" - farby usuwane nie mogą być szybkoschnące ani dwuskładnikowe, bo na takie środki on zwyczajnie nie działa
_________________
Masz pytania? Chętnie pomogę - 600 00 88 57
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group

LINKI








WSPÓŁPRACA


Dopłynąć do Marzeń

Zew Oceanu

Klub Morski Sailing Whale

SAILBOOK.pl - Twoja przystań internetowa

INFORMACJA
Sailforum uży­wa obiek­tów cookies - ciasteczek.
Cookies wy­ko­rzys­ty­wa­ne są do ob­słu­gi sesji, bez­pie­czeń­stwa i zwięk­sze­nia wy­go­dy przy lo­go­wa­niu się do ser­wisu. Umoż­li­wiają "zapa­mię­ty­wanie" usta­wień i pre­fe­ren­cji użyt­kow­nika. Infor­ma­cje te wyko­rzys­ty­wa­ne są tylko i wy­łącz­nie w ce­lu właś­ci­we­go funk­cjo­no­wa­nia forum.
Dal­sze ko­rzys­ta­nie z na­szej stro­ny inter­ne­to­wej, bez zmia­ny usta­wień prze­glą­dar­ki inter­ne­to­wej oz­na­cza za­ak­cep­to­wa­nie sto­so­wa­nia cookies.